KUA: De cultuur van het Hof (16de en 17de eeuw)

Invalshoek 2.2: Kunst en esthetica 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

2.2.0.- De oude Grieken en Romeinen hadden na het leven wel een Onderwereld, maar dat was geen paradijs. In de grote, donkere ruimte ergens diep onder de wereld was het saai en troosteloos.[Lees verder.......]
2.2.0.1.- Lucretius' De Rerum Natura ("Over de natuur der dingen") beschrijft in zes boeken, de verschijningsvormen van de natuur en hun ontstaan. In het werk predikt hij de levensbeschouwing van de Griekse filosoof Epicurus en stelt zich tot doel de lezers op die manier te bevrijden van de angst voor en het bijgeloof aan de macht van de goden.[Lees verder.......]
2.2.1.- Op het beroemde fresco van Rafaël De school van Athene in de Stanza della Segnatura in het Vaticaan, zien we Plato en Aristoteles met elkaar in gesprek. De één wijst naar beneden, de ander naar boven. Het hier en het daar, de aarde en de hemel, is het onderwerp van hun gesprek.[Lees verder........]

Opdracht 2.2.A.- Kunst en esthetica

2.2.1.1.- Marsilio Ficino maakte van de liefde een wijsgerig principe. Ficino's ideeën werden niet alleen door zijn directe omgeving enthousiast ontvangen, ook daarbuiten trokken ze de aandacht. [Lees verder........]
2.2.1.2.- De verrukkelijke welving van de lange hals en de glooiing van de schouders, de val van het honingkleurige haar rondom het lichaam, brengen de beschouwer buiten zichzelf...........[Lees verder...]
2.2.1.3.- Scamozzi behoort tot de Italiaanse renaissancearchitecten die in de zestiende eeuw de schoonheid van de klassieke bouwkunst herontdekten. Net als zijn leermeester Andrea Palladio (1508- 1580) zette hij zich af tegen de gotiek.[Lees verder.........]

Met leesfragment uit: Dell' idea dell' architettura universale (1615)

2.2.2.- De centrale vraag in de kunsttheorie van de vijftiende tot de zeventiende eeuw was hoe de schoonheid in de kunst moest worden verwezenlijkt.[Lees verder..........]
2.2.3.- De natuur zelf, verklaart Alberti, verheugt zich boven alle andere het meest in de ronde vorm, zoals door haar scheppingen, de wereldbol, de sterren, de bomen, de dieren en hun nesten en nog veel meer zaken, wordt bewezen  [Lees verder..........]
2.2.4.- De vermaarde Leon Battista Alberti is beter bekend door wat hij schreef dan door wat hij maakte met zijn handen. Hij besteedde veel tijd aan het onderzoeken van de wereld en aan de bestudering van de verhoudingen bij de antieken. [Lees verder..........]

Opdracht 2.2.B.- Alberti

 

2.2.6.- Met de kunstenaar en theoreticus Federico Zuccari (1542-1609) die in 1593 te Rome de Accademia di San Luca oprichtte, waar zowel praktisch als theoretisch kunstonderricht werd gegeven, bereikt de renaissancistische kunsttheorie in feite haar hoogtepunt.[Lees verder..........]

Opdracht 2.2.C.- Plato en Aristoteles

2.2.7.- In 1525 verscheen te Nürnberg Dürers' Vnderweysung der Messung mit den Zirckel,und Richtscheyt, in linien, ebnen und gantzen Corporen'. Het heldere, goed leesbare en bovendien niet in het latijn maar in het Duits geschreven boek was speciaal bestemd voor Dürers kunstbroeders. [Lees verder..........]
2.2.7.1.- De 'Vier Bücher von menschlicher Proportion' verschenen in 1528 posthuum. Dürers bemoeienissen met de proportieleer resulteerden in de meest uitgebreide onderneming op dit gebied door enig kunstenaar en markeren het hoogtepunt in de theoretische ontwikkeling.[Lees verder..........]
2.2.7.2.- Charles Le Brun (1619-1690) kreeg in Parijs een opleiding in de beeldende kunsten. AI in 1638 werd hij tot peintre du roi' benoemd. Tijdens een lang verblijf in Rome raakte hij onder de indruk van het Romeinse kunstleven.  [Lees verder....]
2.2.7.3.- Giambattista della Porta (1535-1605) werkte een systeem uit van overeenkomsten tussen de mens en de elementen, met name planten en dieren. [Lees verder.....]
2.2.7.4.- Giovanni Paolo Lomazzo’s (1538-1600) 'Verhandeling over de schilderkunst'' werd uitgegeven in 1584, een paar jaar voor zijn traktaat ''Ontwerp van de Tempel der schilderkunst''. Het werk is van belang omdat hij een verdienstelijke poging onderneemt om de theoretische en praktische kennis aangaande de beeldende kunsten te rangschikken. [Lees verder....]
2.2.8.- ln zijn aantekeningen en boeken komt Da Vinci naar voren in al zijn veelzijdigheid, als anatoom, architect, botanicus, ingenieur, beeldhouwer en schilder. Er zijn tekeningen van landschappen, planten, dieren en mensen, er zijn studies in proportie en optica en gedetailleerde anatomische tekeningen. [Lees verder..........]

 

2.2.9.- De Italiaan Leonardo da Pisa, bekend geworden als Fibonacci, beschreef zijn reeks in 1202. Startend met de termen 1 en 1, telde hij steeds de beide laatste termen bijeen om de eropvolgende te verkrijgen. [Lees verder..........]

2.2.9.1.- Iedereen kent ze, al was het maar van Bianca Castafiore: de typische operagebaren. De armen van het lichaam weg, de linkerhandpalm naar boven wijzend, met elegant gebogen vingers; de rechterarm wijst schuin naar beneden, de handpalm naar voren, de duim naar boven.  [Lees verder......]

2.2.10.- In 1600 publiceert de muziektheoreticus Giovanni Maria Artusi een polemisch geschrift met de titel; L'Artusi, overo, Delle imperfettioni della moderna musica, [Lees verder..........]

 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

18-12-2014