KUA: De cultuur van romantiek en realisme in de negentiende eeuw 

Invalshoek 4.5: Kunst, wetenschap en techniek

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

4.5.1.- IJzer is tot in de eerste helft van de 19e eeuw een vrij schaars en duur materiaal geweest. De uitdrukking: 'het is lood om oud ijzer' voor: 'het is ongeveer hetzelfde' wijst er op dat oud ijzer eens zelfs even duur moet zijn geweest als lood.  [Lees verder...]

Opdracht 4.5.D.- Kunstgeschiedenis

Opdracht 4.5.B.- Kunst, wetenschap en techniek

Opdracht 4.5.C.- Samenwerking met ingenieurs: ijzer en glas constructies

4.5.1.1.- Tot 1850 bestond er nergens ter wereld enig animo om de nationale industriële tentoonstellingen een internationaal karakter te geven. Het economische protectionisme vierde hoogtij. In Engeland hadden vanaf 1844 plannen bestaan om industriële tentoonstellingen te organiseren.[Lees verder...]

Opdracht 4.5.A.- Het Crystal Palace in Londen

Het Crystal Palace. De wereldtentoonstelling van 1851 in Londen. Constructietijd: minder dan een jaar. Aantal exposanten: 13.973. Aantal glasplaten: 293.655 [Lees verder...]

4.5.1.2.- Het idee van een wereldtentoonstelling stamt uit Engeland, dat in de 19e eeuw koploper was op het gebied van industriele ontwikkeling. Met de steun van Engelse zakenlieden werd in 1851 de eerste wereldtentoonstelling georganiseerd in het Hyde Park te Londen. Het succes overtrof alle verwachtingen .[Lees verder.............]
4.5.1.3..- Parijs 1889, l'exposition tricolore, werd een onbetwist hoogtepunt in de tentoonstellingsbeweging. In architectonisch opzicht is zij misschien de enige 19de-eeuwse tentoonstelling die het belang van Londen 1851 met zijn Crystal Palace kan evenaren.  [Lees verder...]
4.5.1.4.- De wereldtentoonstelling van 1889 te Parijs had grote invloed op de westerse muziek. Debussy, die werd geinspireerd door de Javaanse dans en de gamelan muziek is hiervan wel het bekendste voorbeeld. Naast dit voorbeeld kon je ook kennismaken met een soort muzikaal theater uit Vietnam, Orientaalse dansen en muziek en dans uit Egypte. [Lees verder.....]
4.5.2.- Het duurde vrij lang, voordat films langer dan de primitieve één minuut duurden. Toen dit mogelijk was, begon men afzonderlijke scènes als tableaux vivants achter elkaar te plakken zodat een eenvoudig verhaal ontstond. In Frankrijk was het vooral Georges Méliès, van huis uit illusionist, die de mogelijkheden van de film wist te verruimen. [Lees verder...] 

 

4.5.3.- Tot aan de uitvinding van de fotografie in 1839 door Louis Jacques Mandé Daguerre(1787-1851) - voltrekt zich een revolutie in de communicatiemiddelen die nog altijd van invloed is op onze omgang met media.  [Lees verder...]
4.5.4.- Als gevolg van de massale verbreiding van de fotografie ontstaan in de jaren '50 en '60 de grote Parijse fotostudio's. Meestal gevestigd aan de boulevards, in de onmiddellijke nabijheid van theaters, restaurants en variété's, zijn dit nieuwe sociale trefpunten voor de rijkere burgers. [Lees verder.......]
4.5.5.- De monumenten van de Romeinse oudheid zijn al eeuwenlang toeristische attracties. In de 17de en 18de eeuw trokken jongeren uit de betere standen voor hun Grand Tour naar Italië. Ze namen als reisherinnering of studiecollectie prenten of gravures van monumenten mee terug. [Lees verder.......]
4.5.7.- De fotografie heeft een dubbele functie. Enerzijds is ze registratie van de zichtbare werkelijkheid, maar anderzijds ook reproductie van deze registratie. In het begin bleek het eenvoudiger een procédé te bedenken voor reproductie dan voor registratie. [Lees verder...]
4.5.8.- Beeldende kunst en Fotografie Tussen 1850 en 1860 kwam in Frankrijk een 'realistische' school op die een extreme schilderkunstige objectiviteit nastreefde, die alleen met de camera bereikt kon worden. [Lees verder...]
4.5.9.- Een spiegel met een geheugen. In het laatste decennium van de 19de eeuw ontstond er ook in kringen van fotografen, voornamelijk onder de amateurs, een esthetische beweging. Er was een nieuw romantisch gevoel gegroeid ten opzichte van de werkelijkheid en ten opzichte van het fotografisch materiaal als zodanig [Lees verder...]
4.5.10.- De wereld van koningen, helden en goden verloor rond 1800 helemaal zijn glans, net zoals de aristocratie haar macht. De Franse Revolutie had de oude ordening aangerand. Gewone mensen kwamen op het toneel.  [Lees verder.......]
4.5.11.- Gedurende de 17de, 18de en 19de eeuw waren er in Engeland een heleboel wetten en regels op het gebied van theater: deze hadden gevolgen voor datgene wat er gespeeld werd en waar gespeeld werd. [Lees verder......]  

 

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12-12-2014