KUA: De cultuur van romantiek en realisme in de negentiende eeuw 

Invalshoek 4.4: Kunst en vermaak

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3]  [invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

4.4.1.- De danskunst is uitermate geschikt om de idealen van de romantiek zichtbaar te maken. De onmiddellijke inspiratiebron voor het ontstaan van het romantisch ballet was de het 'Nonnenballet' uit de opera 'Robert Ie Diable' van Giacomo Meyerbeer uit 1831. [Lees en kijk verder...]

Opdracht 4.4.A.- Kunst en vermaak

4.4.2.- Het eerste romantische ballet is van de Italiaanse choreograaf Taglioni uit 1831. Het heet 'De Sylfide'. Een sylfide is een gewichtloze sprookjesfiguur, een luchtgeest. [Lees verder...]
4.4.2.1.- Adolphe Adam was tijdens zijn leven heel erg populair. Van deze Franse componist van voornamelijk opera's en balletten blijken bijna alle beschikbare cd-opnames één en hetzelfde stuk te betreffen: de populaire 'Ronde du postillon,' uit de opera Le postillon de Lonjumeau, waarmee Adam vanaf de première in 1836 hoge ogen gooide. [Lees verder.....]

Opdracht 4.4.C is te vinden bij bron 4.4.2.1

4.4.3.- In 'Giselle', een romantisch ballet over de onmogelijke liefde tussen een eenvoudig boerenmeisje en een verdwaalde prins, heten de gewichtloze danseressen 'Willis'  [Lees verder...]
4.4.4.- Saint-Léon had een grote voorliefde voor autentieke volksdansen, wat ook blijkt uit zijn beroemdste en nog steeds populaire ballet Coppélia. Het was zijn laatste bal let en hij maakte het in zijn sterfjaar 1870 (op de gelijknamige muziek van Delibes) voor Het Ballet Van De Opera Van Parijs. [Lees verder...]
4.4.5.- Nog in een ander opzicht is Coppélia kenmerkend voor de laatromantische balletten in het Westen, en wel voor hun decadentie. Bij de première werd de rol van Franz gedanst door een vrouw in travestie; wat nog tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw de gewoonte bleef bij Het Ballet Van De Opera Van Parijs.[Lees verder...]
4.4.6.- Het Zwanenmeer is het ballet dat gedanst wordt in het grootst aantal verschillende versies en dat denkelijk het hoogst aantal voorstellingen kent uit het hele balletrepertoire. Het is zowat de maatstaf voor de status van een balletgezelschap. [Lees verder...] 

 

4.4.7.- Koning Ludwig II van Beieren: een leven bij maanlicht  Koning Ludwig II van Beieren heeft een belangrijke rol gespeeld bij de realisatie van de door Richard Wagner geschreven opera's. Hij zag in Richard Wagner een geniale man die hij van harte financieel steunde. [Lees verder...]
4.4.8..- Richard Wagner was een vernieuwer van de opera. Hij was van mening dat toneel en muziek even belangrijk waren en schreef opera's die deze visie weerspiegelden. Zijn beroemdste werk is de tetralogie Der Ring des Nibelungen (1854-1874) die is gebaseerd op een Duits episch gedicht uit de 12de eeuw  [Lees verder...]
4.4.9.- Wagner dirigeerde in de veertiger jaren van de 19-de eeuw zijn eerste opera's in verschillende operahuizen. In die tijd was hij bezig om de vierdelige operacyclus te componeren "De ring van de Nibelungen". Hij zag dat de operahuizen eigenlijk niet geschikt waren voor die opera's.[Lees verder...]
4.4.10.- In de tweede helft van de 19-de eeuw stond de theorie van Wagner over het Gesamtkunstwerk in het centrum van het streven naar het samengaan, de integratie van de kunsten. [Lees verder...]

 

4.4.13.- Vaudeville was de meest populaire vorm van amusement in de Verenigde Staten tussen 1875 en 1932. Voordat de uitvinding van de radio en de film er een einde aan maakte, presenteerden de meeste theaters in het land vaudeville shows. [Lees verder...] 
4.4.14.- Parijs telt tegenwoordig twee Opera gebouwen de bekendste is wel Opera Garnier, deze is 1862 ontworpen in opdracht van Napoleon III door de tot dan toe onbekende Architect Charles Garnier. Door de Frans Duitse oorlog in 1871 moest de opening uitgesteld worden tot 1875. Het is zowel van binnen als van buiten een geweldig gebouw. [Lees verder...]
4.4.15.-Het Concertgebouw in Amsterdam is gebouwd in 1888. Toen werd ook het Coneertgebouworkest opgericht. Het bestuur bestond uit rijke burgers, die ook alles hebben gedaan om het gebouw en het orkest van de grond te laten komen. Binnen korte tijd was het orkest een van de beste van de wereld. [Lees verder...]
4.4.16.1.- Eind 18-de eeuw werd de ontwikkeling van het volkslied sterk gestimuleerd door Goethe en Herder. In het volkslied kwam de eenvoud en natuurlijkheid tot uiting. Dat werd gezien als een ideaal. [Lees verder...]
4.4.16.2.- Franz Schubert [Lees verder.......]
4.4.16.3.- De ballade Erlkönig 1815, Franz Schubert (1797-1828) Dit lied is gebaseerd op een ballade van de Duitse dichter Goethe. Hierin wordt het trieste verhaal verteld van een vader die 's nachts met zijn zieke zoon te paard naar huis rijdt. [Lees verder...] 

 

4.4.16.4.- Schumann neemt, juist in de periode dat hij persoonlijk belangrijke dingen meemaakt, zijn toevlucht tot het lied. In het jaar 1840, het jaar van zijn huwelijk met Clara, schrijft hij 140 liederen., waaronder de cyclus ‘Dichterliebe’.[Lees verder....] 
4.4.16.5.- Eén van de grootste liedcomponisten van de negentiende eeuw is de Franse componist Gabriel Fauré. In 1887 zette Fauré het gedicht ‘Clair de Lune’ van Paul Verlaine uit diens bundel ‘Fêtes Galantes’ op muziek. [Lees verder....]
4.4.17.- Operette: Het doel van veel kunst wordt het genot ervan zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk te maken. Niet meer het moeilijke, het ingewikkelde, maar het prettige, het ontspannende. Kunst als "ontspanning", waarbij het publiek bewust en met opzet afdaalt beneden het eigen geestelijk peil. [Lees verder...]
4.4.17.1.- Franz Lehár werd geboren in Komáron (nu op Slowaaks grondgebied) op 30 april 1870. Toen hij 15 jaar was, werd hij opgenomen in het Praagse conservatorium, waar hij viool- en compositielessen kreeg van niemand minder dan Dvorák.  [Lees verder.....]
4.4.18.- De Duitse componist Jacques Offenbach (1819-1880) werd geboren in Keulen. Zijn vader was de cantor van de Joodse gemeente in deze stad. Offenbach studeerde enige tijd cello aan het conservatorium in Parijs. Hij werd cellist bij de "Opéra Comique" en in 1849 kapelmeeser van het "Théâtre Français". "[Lees verder.....]
4.4.19.- De korte inhoud van Der Freischütz, de eerste Duitse opera. Een man verkoopt in ruil voor aardse gunsten zijn ziel aan de duivel. In dit geval krijgt hij er magische kogels voor, die hem in staat stellen om een scherpschuttertoernooi te winnen, en daarmee de hand van de vrouw die hij bemint. [Lees verder...] 

 

4.4.20.- De 19e eeuw, de romantiek, was het tijdperk van de piano en het virtuozendom. De piano was het lievelings-instrument van musici en publiek in de westerse wereld. Hij klonk overal, van concertzaal tot huiskamer, van paleis tot salon en van kerk tot kroeg.  [Lees verder.....]  
4.4.21.- Droomspel is één van de eerste expressionistische stukken: een groot aantal losse scènes, die zich overal en nergens afspelen, rond een hoofdfiguur die het geheel bij elkaar houdt. Strindberg schreef een voorwoord bij zijn Droomspel, waarin hij de titel en de structuur van zijn stuk toelichtte. [Lees verder...............] 
4.4.22.- lbsen schreef Peer Gynt in Rome. Voordat hij Noorwegen verliet had hij op verzoek van de regering een rondreis gemaakt door de Rondë Bergen om volksverhalen te noteren. In Vinstra is het graf van de historische Peer Gynt, wiens avonturen lbsen optekende uit de verhalen van de bergbewoners. [Lees verder...............]

Opdracht 4.4.B.- Henrik Ibsen: Een Poppenhuis/Nora (1879)

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3]  [invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12-12-2014