KUA: De cultuur van romantiek en realisme in de negentiende eeuw 

Invalshoek 4.2: Kunst en esthetica 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

4.2.1.- Overal werd 'natuur' en het 'natuurlijke' gezocht., Dit kwam tot uiting in een voorkeur voor wat woest, wild en grillig was boven kunstmatige preciesheid en ordelijkheid. [Lees verder...]

Opdracht 4.2.A.-  Kunst en esthetica

4.2.2.- Friedrich von Schelling (1775 - 1854) Natuurfilosoof, wiens ideeën grote invloed hadden in de latere fase van de Romantiek. Citaat [Lees verder...]

Opdracht 4.2.C.- Kunst en esthetica 3

4.2.3.- Arnold Hauser: Sociale geschiedenis van de kunst. Citaat [Lees verder....]

Opdracht 4.2.B.-  Kunst en esthetica 2

4.2.4.- Bij kunst, zegt Kant, hebben we te maken met een eigen benadering van de wereld; een benadering die niet geleid wordt door de eisen en belangen van moraal of nut, maar ook niet door alleen maar vrijblijvend plezier [Lees verder...]
4.2.5.- Carus ontdekte de landschapsschilderkunst als allesomvattend middel om zijn verschillende interesses tot uitdrukking te brengen. Hij schreef "Negen brieven over landschapsschilderkunst".[Lees verder....]
4.2.5.1.- Casper David Friedrich ontwikkelde zich als de grote specialist van de nieuwe, romantische schilderkunst met veel nacht en nevel en veel maneschijn. Vaak zijn er toeschouwers, verzonken in meditatie. En altijd is er een maan, al dan niet schuilgaand achter paarse wolkenslierten. [Lees verder] 
4.2.5.2.- De weinige overgebleven schilderijen van de jong aan de tering gestorven Otto Runge, waarin het landschap een rol speelt, maken duidelijk dat de keuze van het moment van de dag of nacht een essentieel element in zijn opvatting van het landschap betekende. [Lees verder]
4.2.5.3.- De kunstenaar Casper David Friedrich schilderde niet wat hij zag, maar componeerde zijn doeken uit losse elementen, zoals de ruime hoeveelheid detailstudies van bomen en bergen aantoont. Wat hij maakte bevond zich dus niet in de realiteit, maar was een keuze in het atelier: [Lees verder]

Opdrachten aanwezig bij brontekst

4.2.6.- Nieuwe visie op mens en natuur.. Johann Gottfried Herder [Lees verder...]

 

4.2.7.- Wilhelm Wackenroder (1773 - 1798) Deze schrijver legde vooral de nadruk op de verwantschap van allerlei kunstvormen als uitingen van religieuze ervaringen. Citaat  [Lees verder...]  
4.2.8.- Waldeinsamkeit is een begrip dat telkens terugkeert in het Duitse lied en de Duitse kunst van de vroege Romantiek.[Lees verder....] 
4.2.9.- Charles Baudelaire  is uitgegroeid tot het prototype van de moderne held, product van een epoque die hij zelf gedefinieerd en beschreven heeft. Zijn levensweg lijkt te worden getekend door eeuwig mislukken. [Lees verder...] In de TV serie Gooische Vrouwen (Talpa 2005) is Anouk een kunstenares. Lees wat Charles Baudelaire met haar te maken heeft.....[Lees verder.....]
4.2.10.- Manet werd het prototype van de 'moderne schilder' in de zin van Baudelaire. Zijn beroemde schandaaldoek dat in 1863 op de Salon des Refusés hing, vertoont niet, zoals de Franse titel suggereert, een picknick in het stadspark. [ Lees verder... ]
4.2.11.- Originaliteit/Het realisme van Courbet. Diderot nam vanuit zijn achttiende-eeuwse standpunt de verdediging op zich van de klassieke, academistische uitgangspunten, maar anderzijds had hij ook het verlangen om door een kunstwerk verrast en geschokt te worden.[ Lees verder...] 
4.2.12.- De Moldau van Smetana is een beroemd voorbeeld van zogenaamde programmamuziek. Dat wil zeggen: de muziek is beschrijvend, vertellend, anekdotisch. Al luisterend zie je als het ware de steeds wisselende rivier door het landschap stromen.[ Lees verder... ]  
4.2.12.0.- NIEUW Eduard Hanslick was in de 19de eeuw een gevreesd muziekcriticus, die zich met hand en tand verzette tegen de gedachte, dat muziek gevoelens en of gebeurtenissen zou kunnen weergeven. In 'Vom Musikalisch=Schönen' beschreef hij zijn visie. [Lees verder......]
4.2.12.1.- De uitvinding van fotografie maakte veel functies van de schilderkunst overbodig. Veel portrettisten waren in de 19de eeuw schilder en fotograaf tegelijk. Verrassend veel schilders werkten naar foto's, een feit dat zij meestal probeerden te verbergen of waarmee zij tenminste niet te koop liepen. [Lees verder.....]  

4.2.13.- Een van de belangrijkste voorvechters voor een nationale cultuur in Duitsland was Johann Wolfgang von Goethe. In 1772 schreef hij een kort essay, Von Deutscher Baukunst, waarin hij een hartstochtelijk pleidooi hield voor de gotiek - met de Dom van Straatsburg als directe bron van inspiratie. Met leesfragment! [Lees verder.....]

 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12-12-2014